V této těžké době zdravotnických experimentů, kdy mnozí mají těžké dilema, zda jíst nebo se léčit, dovoluji si nabídnout zdarma alternativu na těchto stránkách. Já zdarma můžu, nejsem vázán Hippokratovou přísahou a lékařskou komorou.

Zpět na "léčivé byliny".

JABLOŇ DOMÁCÍ

(MALUS DOMESTICA Borkh.)


Jabloň původně pochází z Asie, kde rostla jako planý strom. Protože ale lidé objevili lahodnou chuť a léčivou sílu jejích plodů, rozšířila se po celém světě. Pěstováním na všech kontinentech v různých klimatických pásmech a šlechtěním postupně vznikl bezpočet jablečných odrůd, jen v Evropě jich rozlišujeme kolem jednoho tisíce. Ať máme rádi tu či onu odrůdu, pravidelnou konzumací jablek významně přispíváme k udržení svého zdraví, ba co více, jablky se můžeme i léčit.


Jablko jako významný zdroj vitaminů a minerálů

Výhodou jablek je, že na rozdíl od mnohého jiného ovoce nám při dodržení správných skladovacích podmínek vydrží i dlouhé měsíce.. mohou být tedy naší přirozenou a čerstvou zásobárnou vitaminů a minerálů po celý rok. V jablku najdeme mnoho vitaminu C, v dužině, ale hlavně ve slupce. Některé druhy, hlavně ty kyselejší chuti, jsou dobrým zdrojem vitaminu C, což je antioxydant důležitý pro správnou činnost imunitního systému. Jablka mají zároveň poměrně málo kalorií a vysoký obsah fruktózy. Tento jednoduchý cukr je sladší než sacharóza (hlavní složka řepného a třtinového cukru) a vstřebává se pomaleji, čímž napomáhá udržení stálé hladiny cukru v krvi.Neméně důležité jsou minerály uložené v těchto plodech, především hořčík, železo, vápník a draslík. Jablko nám nabízí i mnoho karotenu, přírodního antioxydantu, a spoustu pektinu, který je tím pravým čističem našeho těla. Kombinace těchto důležitých látek dělá z jablek opravdového anděla strážného našeho zdraví a posiluje naši imunitu.

Jablko chrání náš cévní a oběhový systém

Už po mnoho generací se jablko používá k léčení nemocí cévního sytému. Jedním z jeho prokázaných účinků je schopnost snižovat tzv. škodlivý cholesterol v krvi. Tím nás pomáhá chránit před civilizačními chorobami, jako jsou vysoký krevní tlak, křečové žíly, infarkt.. a obsaženými látkami zároveň posiluje naše cévy a žíly, dokonce pomáhá stabilizovat hladinu cukru v krvi. Abychom těchto blahodárných účinků mohli opravdu využít pro své zdraví, měli bychom denně sníst alespoň 1-2 jablka, což jistě není žádný náročný úkol, uvědomíme-li si, jaké další pozitivní účinky nám poskytuje.

Jablko a jeho léčivý vliv na trávení

Už naši předkové používali jablka k léčení zažívacích problémů. Toto ovoce je pravým elixírem pro naše střeva, která čistí a chrání před mikroorganismy. Pomáhá nám s léčbou střevních katarů i zánětů žaludku i střev. V lidovém léčitelství jsou zralá syrová jablka tradičním prostředkem proti zácpě, kdežto dušená jablka pomáhají proti průjmu a gastroenteritidě. Konzumace jablek je příjemnou prevencí nemocí našeho trávicího systému - jak je známo, je lepší problému předcházet, než ho následně řešit. I zde platí, že pravidelnost konzumace jablek stojí za sílou jejich efektu, v akutních případech pak výborně funguje i tzv. jablečná dieta. Jablka se používají také do obkladů při zánětech kůže.

Jablko jako účinná a zdravá dieta - čištění, hubnutí a odvodnění našeho těla

Jablko se asi z jedné třetiny skládá z pektinu. Pektin je látka, která v našem těle bobtná, nabírá do sebe přebytečné tekutiny z našeho těla, a tím pomáhá s odvodněním našeho organismu. To ocení především lidé trpící otoky z nadměrného zadržování tekutin. Jablko se používá nejen na odvodňovací, ale i na hubnoucí kůry, vláknina a pektin, které vázáním tekutin nabývají v našem těle na objemu, nám dávají pocit sytosti, snižují tedy množství zkonzumované potravy. Účinek si můžeme vyzkoušet jednoduše tak, že půl hodiny před hlavním jídlem sníme jablko a zapijeme ho sklenkou vody, s velkou pravděpodobností pak sníme menší porci jídla, než obvykle. Tento trik se nám může náramně hodit právě po období Vánoc - v čase "povoleného přejídání".

Další úžasnou vlastností pektinu je, že má schopnost naše tělo zbavovat jedů, váže je na sebe a následně je odvádí z těla ven. Jsou to například těžké kovy, jako rtuť a olovo.

Jablečná dieta při chorobách srdce, ledvin, při vysokém krevním tlaku, se technicky provádí tak, že si jednou týdně uděláme jablečný den - během celého dne sníme asi 10 až 12 kusů jablíček za rozdělených do menších porcí. Pro co nejvýraznější efekt vynecháme veškerou jinou potravu, jen pijeme, nejlépe vodu, ovocné šťávy nebo bylinný čaj. Ti z nás, kdo by u této diety trpěli hladem nebo pocitem prázdného žaludku, můžou přikusovat kousek černého chleba. Při dietě snižující nadváhu ½ hod. před každým jídlem sníme jedno jablíčko a tím bychom neměli sníst tolik jídla, protože již neucítíme takový hlad. Takový jablečný den nám vyčisti zažívací trakt a vůbec ulehčí celému tělu, zbaví nás jedů a oblaží i naše ledviny.

Jak nakupovat a správně konzumovat jablka?

To nejzdravější ovoce je samozřejmě z vlastní zahrady, což platí bezesporu i pro jablka. Ne každý má však takovou možnost, pak nám nezbývá nic jiného, než jablka kupovat v obchodě. Bohužel většina ovoce, které běžně nacházíme na pultech supermarketů, je doslova obalená chemikáliemi, různými postřiky proti škůdcům a plísním. Tyto látky jsou nebezpečné pro naše zdraví, stojí za mnohými alergiemi, ale i většími zdravotními komplikacemi. Pokud tedy nekupujeme ovoce se známkou Bio bez chemického ošetření, měli bychom dbát na způsob jakým ovoce konzumujeme. Chemicky ošetřené jablko je potřeba dokonale omýt klasickým mýdlem na ruce a hodně teplou až horkou vodou a následně opláchnout studenou. Pro malé děti je lepší koupená jablka raději oloupat, přicházíme tak sice o velké množství léčivých látek, ale uchráníme je před nebezpečnými chemikáliemi. Rozhodně však dáváme přednost jablkům vypěstovaným co nejblíže našemu domovu. Jablko vypěstované v okolí našeho města má jiný poměr obsahových látek, nám bližší, než jablko z Argentiny a to platí univerzálně pro všechno ovoce, zeleninu, houby a potraviny. Známe-li pak někoho, kdo prodává vlastní jablka ze své zahrady v našem okolí a bez chemických postřiků, rozhodně bychom jim měli dát přednost před zbožím z regálů našich prodejen. Sice možná nebudou tak velká, lesklá či vybarvená, zato nám však zaručují dávku čistého přírodního zdraví v každém kousnutí.

 

1. Jablečná šťáva funguje proti astmatu

Pokud si vaše dítě zamiluje jablečné džusy a mošty, chrání ho jejich pití podle britských odborníků před astmatem. Dýchavičností způsobenou touto nemocí totiž trpí mnohem méně než jejich vrstevníci s averzí vůči tomuto nápoji. Blahodárně tu totiž působí látky obsažené v jablkách, především flavonoidy a fenolové kyseliny, které pomáhají tišit záněty v dýchacím aparátu.

2. Jablečný elixír chrání před infarktem i nádory

Šťáva z jablek obsahuje vysoké množství fenolických látek, které v těle člověka fungují jako antioxydanty. Tyto sloučeniny omezují vliv volných radikálů, jejichž působením může dojít například k poškození cév a následně k mrtvici či infarktu. Pokud radikály naruší buněčné jádro, vzniká nádorová buňka. Více fenolických sloučenin přitom obsahují moštová než klasická jablka, což by měla být cenná informace především pro výrobce moštu, aby jejich nápoje byly fenolickými látkami doslova nabity.

3. Co dokáže jedno jablko denně?

Jablko patří v našich zeměpisných šířkách k dostupným druhům ovoce. Jeho obliba však v poslední době klesá, protože mnozí upřednostňují exotické ovoce. A to je chyba! Lékaři doporučují sníst alespoň jedno jablko denně, pokud se chcete vyhnout rakovině střev. Jablka totiž nejen blahodárně působí na celý lidský organizmus, ale především udržují ve výborné kondici střeva. Růst nádorů v nich omezuje látka nazvaná procyanidin, která je obsažena v plodech jabloní. Jezte jablíčka pěkně celé, i se slupkou!

4. Příbuzná granátová jablka poslouží mužům

Je známo, že šťáva z granátových jablek má protizánětlivé účinky a obsahuje rovněž velké množství antioxydantů, tedy látek, které snižují pravděpodobnost vzniku srdečně-cévních chorob a některých typů rakoviny. Její pravidelná konzumace může významně zpomalit rakovinu prostaty. Výzkumy prokázaly, že granátová jablka obsahují chemické látky, které omezují buněčné poškození a možná také ničí rakovinné buňky.

5. Jablko v roli záchranáře

Nepříjemné pocity kolem žaludku občas přepadnou každého. Sáhnout po pilulce je sice účinnou možností, jak s pocitem „nanic“ zatočit, ale zapomeňte pro jednou na chemii a oloupejte si jablko. Podle japonských vědců právě tato činnost stimuluje nejrozvinutější oblast lidského mozku, protože zvyšuje její prokrvení. A brzy se budete cítit zase úžasně!

6. Svěží koktejl pro chuť na lásku

Míchané nápoje umějí více než jen zahnat žízeň. Podpoří vaši kondici a radost ze života. Zkuste třeba koktejl pro zamilované. Potřebujete na něj dvě jablka, polovinu manga, 100 ml jablečného džusu, 200 g přírodního jogurtu, 2 lžičky medu, trochu skořice. Oloupaná jablka a polovinu manga rozkrájejte na menší kousky. Smíchejte je s jablečným džusem, přírodním jogurtem, medem, skořicí a rozmixujte. Ozdobte ovocem, které napíchnete na delší špejli a ponoříte ji do skleničky. Vaše láska neodolá!

7. U společné sklenky moštu!

Když si užíváte s přáteli a nechcete s nimi držet krok v počtu vypitých sklenic alkoholu, objednejte si jablečný džus se sodovkou do půllitru. Zlatavá tekutina s bublinkami a pěnou připomíná orosenou desítku. Budete vypadat, že statečně pijete s ostatními, ale budete to jen vy, kdo přitom zůstane s jasnou myslí a nepůjde domů po čtyřech!

8. Rozum do hrsti!

Kdyby někdo opravdu konzumoval jablka ze supermarketů denně, zvýšil by si pravděpodobnost výskytu rakoviny i leukémie a to díky chemii běžně používané sadaři při komerčním pěstování těchto plodin a také samotnými společnostmi provozujících prodejní sítě, které také používají chemii k prodloužení skladovatelnosti. Jablko pěstované pro komerční účely díky chemii, není příliš vybaveno antioxydanty, obsah vitamínu C a dalších antioxydantů je velmi proměnlivý podle odrůdy a délky skladování, často obsahuje plísňové toxiny a zbytky postřiků. Takže supermarketová jablka jíme pokud možno co nejméně a rozhodně ne každý den, spíše obden. Jablečný pektin také zejména u malých dětí zatěžuje slinivku. Při trávení vyšších dávek pektinu, může vznikat také toxický metylalkohol. Při přípravě jídel je z dietologického hlediska vhodné jablka přidávat k masu. Při přípravě jablečného moštu jablka zásadně rozkrajujeme a případnou plíseň v jaderníku či v malé části jablka široce vykrajujeme, při větším než malém zasažení, také kdy již jablko v místě plísně začíná měknout a vždy, kdy již jablko ztratí typickou vůni, jablko celé vyhodíme. Jinak bude mošt nebo z něj vyrobené víno obsahovat škodlivé plísňové toxiny. V zásadě je ale třeba mít na paměti, že všeho moc škodí, tedy i zdravých jablek konzumovaných opravdu každý den v nepřiměřeném množství. Občas je prostřídejme dny salátovými, mrkvovými, oříškovými apod. Je také potřeba si uvědomit, že náš organizmus je evolučně vybaven tak, aby byl schopen využít všechny důležité živiny ze sezónního ovoce, jen právě kolem období obvyklém pro plnou zralost a těsně po něm. To znamená, že jablka po novém roce tělo již neumí tak dokonale zpracovat a spíše organizmus zatěžují tím, že vstupují do organizmu, který už má připraven metabolizmus na jiné v dané době obvyklé potraviny a tím do organizmu vnášejí zmatek. Tento neuspořádaný metabolizmus pak má vliv na různé neduhy, které mohou vyústit až v závažné onemocnění.

Čili můžeme z celého vyvodit závěr, že:

Jablíčka jíme denně minimálně dvě z vlastní zahrádky bez chemických postřiků v co největší čerstvosti a v perfektním stavu bez plísně a hniloby v době od srpna do konce roku. Jiný čas pro konzumaci jablíček je nevhodný pro náš organizmus. Samozřejmě by jablíčka neměly být jediným ovocem, které jíme ale doplňujeme skladbu jídelníčku i o jiné sezónní ovoce a zeleninu a pak vám zaručuji, že smrti budou muset tam nahoře zkrátit pracovní úvazek.

SUŠENÁ JABLKA

Už v době kamenné si člověk pochutnával na čerstvých i sušených jablcích a nedali na ně dopustit ani Egypťané ve 12. století př. n. 1. Sušení je jedním z nejstarších způsobů konzervace. Středověké hospodyně navlékaly kolečka jablek na šňůry a zavěšovaly je na stropní trámy. Dnes se pro komerční účely plátky vystaví výparům z hořící síry, aby nehnědly, a pak se suší na drátěných roštech na slunci.

Vy však, budete-li chtít si křížaly udělat, postupujte takto:

Vyberte krásná a zdravá jablíčka, která dokonale umyjete klasickým mýdlem na ruce a pak osušíte. Rozříznete na půl a zkontrolujete jádřinec jestli v něm není ukrytá plíseň, červík nevadí toho jen vystěhujeme do koše. Jádřinec, stopku a mušku odstraníme. Nakrájíme na tenké srpky nebo kolečka. Sušíme-li umělým teplem, můžou být srpky nebo kolečka hrubší. Naskládáme na pečící plech u srpků tak, že slupkou na plech a bývalým jádřincem nahoru ale tak, aby se jednotlivé srpky nedotýkaly a přitom, aby byly co nejtěsněji. Kolečka sušíme navlečené na nerezovém drátu co nejtěsněji vedle sebe, ale také se nesmí navzájem dotýkat. Sušíme v troubě ze začátku při nižší teplotě kolem 38°C a čím jsou jablíčka sušší tím můžeme teplotu zvyšovat, ale nikdy ne nad 45°C. Tuto nízkou teplotu v troubě musíme docílit tak, že pootevřeme dvířka trouby, mezi které vložíme třeba starou vařechu. Dvířka pootevíráme proto, aby co nejrychleji obešla z trouby vlhkost a jablka se tak nepekla ale sušila. Pozor teplota v zadu v troubě bude vyšší než vepředu u pootevřených dvířek, toto je potřeba kontrolovat, ať to v zadu nemáte na uhel. Ten kdo používá sušičku na ovoce, ten je bez problému. Ten si jen počká a průběžně kontroluje ochutnáváním.

Ti kteří nechtějí použít umělé teplo nakrájejí jablíčka více na tenko a napichují na nerezový drát v ideálním případě nebo jablíčka prošijí režnou nití a zavěsí co nejtěsněji pod strop v nejteplejší místnosti a pomocí kartonu s prostřihlou štěrbinou pro nit nebo drát se vytvoří distanc mezi jednotlivými kousky ovoce. Nezapomeňte často větrat. Nit se musí co nejvíce natáhnout, aby byl co nejmenší průvěs, jinak se jablíčka svezou ke středu a zplesniví dříve než se usuší. Pozor plíseň v tomto případě nemusí být okem viditelná a už je nebezpečná. Jablíčka se dají také sušit na sluníčku, ale bez síření jsou po sušení hnědá až tmavohnědá a nevypadají tak krásně jako ty sušené mimo dosah sluníčka.

Vysušením se přírodní cukry koncentrují a sušená jablka jsou pak zdrojem sacharidů rychle přeměnitelných na energii, což oceňují zejména sportovci. Však také obsahují šestkrát víc kalorií než čerstvá jablka. Tyto měkké kožovité srpečky nám dodávají hodně vlákniny a něco málo železa. Všechen vitamin C se ale při sušení ztrácí. Sušením není potřeba zachovávat sezónnost spotřeby, takže křížaly můžeme jíst celoročně bez následků na metabolizmus. Sířeným křížalám se ale raději vyhněte.

 

 

22.02.08 00:21
jan1212
Má zimní verze

Má zimní verze

Líbí se vám tyto stránky?

Ano (17285 | 35%)
Ne (15542 | 32%)
KNIHCENTRUM.cz
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one