V této těžké době zdravotnických experimentů, kdy mnozí mají těžké dilema, zda jíst nebo se léčit, dovoluji si nabídnout zdarma alternativu na těchto stránkách. Já zdarma můžu, nejsem vázán Hippokratovou přísahou a lékařskou komorou.

Zpět na "léčivé byliny".

SEZAM   INDICKÝ

(SESAMUM INDIUM)

Slovensky: Sezam indický

Čeleď:  sezamovité - Pedaliaceae

obrázek ZDE

Sezam je tropická jednoletá bylina pěstovaná pro svá olejnatá semínka. Dosahuje do výšky 80 až 200 cm a je porostlá jemnými chloupky. Kvete bíle až růžově. Plody obsahující malá, žlutohnědá, 2 mm dlouhá semínka, která jsou velmi podobná lněným semínkům. Sezamová semínka nebývají vždy pouze bílá, vyskytují se také hnědá a černá, ta černá se někdy nazývají japonská.

Dnes se pěstuje téměř ve všech teplých oblastech po celém světě. Nejvíce je pěstován zejména v Indii, Číně, Súdánu, Barmě a Mexiku.

Složení:

Obsahuje tyto nejdůležitější látky : 20% bílkovin, 50% rostlinných olejů, 16%sacharidů a 9% vlákniny. Z vitaminů jsou to tiamín (B1) - 1 mg, riboflavín (B2) - 0,25mg, niacín (B3) - 5mg, karoteny. Minerální složení ukazuje na sezam jako skvělou multiminerální potravinu (složení na 100g : vápník - 500 až 1500 mg, hořčík - 350 mg, železo - 10 mg, zinek - 10 mg, draslík - 410 mg, fosfor - 890 mg.

Toto složení ho předurčuje k prevenci a léčbě mnohých nemocí například:

·  Vysoký obsah organického vápníku, hořčíku a fosforu je možné využít v prevenci a léčbě osteoporózy a zlomenin. Doporučuje se těhotným a kojícím ženám.

·  Pro vysoký obsah železa je vhodný pro ženy a při chudokrevnosti.

·  Vysoký obsah vitaminů skupiny B a hořčíku s fosforem z něho dělají lék na deprese a neurózy. Ze stejného důvodu je vhodný pro studenty, sportovce a těžce pracující.

·  Pro svůj vysoký obsah nenasycených mastných kyselin a hořčíku je vhodným dietním doplňkem u nemocí srdce a cév.

·  Vysoký obsah zinku zlepšuje imunitu a metabolismus.

·  Vysoký obsah karotenů s hořčíkem, vápníkem a zinkem jsou lékem na nemoci očí, vlasů, kůže, sliznic a nehtů.

· Sezamové mléko může nahradit mléko kravské u lidí s nesnášenlivostí laktózy.

Lepší je konzumovat přírodní - neloupaný sezam, protože obsah minerálů a vitaminů se snižuje odstraněním povrchové slupky semínka.


Čím prospívá:

  • Zevně se sezamový olej užívá při bolestech v uších a spáleninách, kdy se nanáší vatou do ucha nebo spálenou kůži. Při horečce má mazání kůže horko odnímající účinek.
  • Velmi vysoký obsah organického vápníku, hořčíku a fosforu je prospěšný k prevenci a léčbě osteoporózy a zlomenin kostí, chrupavek, páteře a zubů.
  • Vysoký obsah vitaminu B1 a B3, hořčíku, fosforu je prospěšný na nervy.
  • Je vhodný pro sportovce, studující i těžce pracující.
  • Pro svůj vysoký obsah nenasycených mastných kyselin a hořčíku je nepostradatelný spolu se slunečnicí při léčbě nemocí srdce a cévního oběhu.
  • Zvyšuje imunitu a zlepšuje látkovou přeměnu.
  • Vysoký obsah karotenů s hořčíkem, vápníkem a zinkem jsou lékem na nemoci sluchu, očí, vlasů, kůže, sliznic a nehtů.
  • Další vlastností sezamu je "zvlhčující efekt". Znamená to, že je ho možné úspěšně použít v prevenci a léčbě zácpy způsobené suchostí a horkostí v tlustém střevě a také při léčbě suchého kašle.
  • Ženám v menopauze zmírňuje nepříjemné příznaky typu návalů a pocení, ženám v plodném věku zvyšuje plodnost.
  • Je prospěšný pro těhotné a kojící ženy.
  • Pro vysoký obsah železa je vhodný pro ženy a při chudokrevnosti.
  • I u mužů zvyšuje plodnost (zvýšení množství a kvality spermií).
  • Pro vegetariány může být stejně jako jiná semena dobrou náhradou masa.
  • Sezamové mléko může nahradit mléko kravské u lidí s nesnášenlivostí laktózy.

Sezamová semínka v kuchyni.

Nejčastěji můžeme semínka nalézt na pečivu, ale lze je používat jako přídavek v podstatě kamkoliv. Pro jejich příjemnou ořechovou či makovou pikantní chuť se hodí jak do sladkých tak i do slaných jídel. Kromě pečiva jím můžeme posypat pizzu, saláty, omelety či pomazánky, přidat ho do kaší a müsli směsí i do marinády na maso.

V některých zemích, zejména v jižní Evropě, je oblíbené sezamové máslo či sezamová pasta tahini. A také chalva, velmi sladká pochoutka známá zejména v arabských zemích je právě ze sezamu.

Velmi zdravý a se zvláštní vůní je i sezamový olej. Je právem považován za nejvhodnější olej v teplé kuchyni, protože dobře snáší vysoké teploty. Neutrální chuť umožňuje univerzální využití, je možné jej dochutit zázvorem či smaženou cibulkou.  Doporučuje se používat do salátů, omáček a marinád a po lžičce k dochucení hotových pokrmů, zejména asijské kuchyně. Je vhodný do sladkých pomazánek a k omaštění sladkých pokrmů.

Sezamový olej se nepoužívá pouze ve výživě, ale tradičně také jako masážní olej, k ošetření popálené pokožky, plísňového onemocnění pokožky nohou a k výživě pokožky hlavy a prevenci lupů.

04.03.08 22:25
jan1212
Má zimní verze

Má zimní verze

Líbí se vám tyto stránky?

Ano (17285 | 35%)
Ne (15542 | 32%)
KNIHCENTRUM.cz
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one