V této těžké době zdravotnických experimentů, kdy mnozí mají těžké dilema, zda jíst nebo se léčit, dovoluji si nabídnout zdarma alternativu na těchto stránkách. Já zdarma můžu, nejsem vázán Hippokratovou přísahou a lékařskou komorou.

BANÁNOVNÍK

(Musa)

Vědecká klasifikace:

Říše:                                      rostliny (Plantae)

Podříše:                                 cévnaté rostliny (Tracheobionta)

Oddělení:                               krytosemenné (Magnoliophyta)

Třída:                                     jednoděložné (Liliopsida)

Řád:                                       banánovníkotvaré (Musales)

Čeleď:                                    banánovníkovité (Musaceae)

Rod:                                       Banánovník (Musa) Linné, 1736

 

Druhy:

  • Musa acuminata Colla, 1820

  • Musa balbisiana Colla, 1810

  • Musa velutina, H. Wendl & Drude, 1875

 

Banánovník (Musa) je rod bylin z čeledi banánovníkovitých (Musaceae). Zahrnuje jak zakrslé druhy velké jen několik desítek centimetrů, tak zástupce náležící k nejvyšším bylinám světa (až 16 metrů). Plody banánovníků, banány, jsou žádanou komoditou, kvůli které byli rozliční zástupci rodu Musa zkulturněni a různě šlechtěni. Kromě v Česku velmi dobře známých měkkých a sladkých odrůd banánů (ovocné odrůdy) sem patří i příbuzné škrobovité banány na vaření (plantain – zeleninové odrůdy).

Popis:

Statná bylina se zdánlivě stromovým kmenem, listy řapíkaté, podlouhlé, celokrajné, se zřetelnou žilnatinou, v mládí svinuté, ve stáří většinou roztrhané podél žílnatiny, 2 – 5 m dlouhé a až 80 cm široké. Květenství je zpočátku vzpřímené, později skloněné k zemi, až 2 m dlouhé, květy vyrůstají z úžlabí listenů, ve šroubovici a ve dvouřadých přeslenech, horní jsou samčí, dolní samičí. Plodem je podlouhlá dužnatá bobule, ve zralosti slámově žlutá. U ovocných a zeleninových odrůd banánovníků se tvoří plody partenokarpicky (bez opylení) a neobsahuje semena.

 

Plod:

Plodem banánovníku je Banán je to protáhlé ovoce (technicky epigeická bobule), které je velice žádanou komoditou produkovanou zemědělci tropických zemí. Banány mívají obvykle hmotnost mezi 125-200 g, ta je však významně závislá na konkrétním kultivaru. Z této váhy asi 80 % představuje jedlou část a zbývajících 20 % připadá na kožovitou slupku.

Vůně, chuť a konzistence plodů je významně ovlivněna teplotou, při které dozrávají. Při nízkých teplotách šednou a kazí se. Banány dodávané na trh mírného pásma (tedy i k nám) jsou sklízené tak, že dozrávají během dopravy. Snížení teploty během této doby zvyšuje životnost plodů, ale jak již bylo zmíněno výše, negativně ovlivňuje jejich kvalitu, proto při dopravě nikdy nebývají chlazeny pod 13,5 °C. Proto se také nedoporučuje ukládat nakoupené banány do lednice, protože jejich kvalita tím značně utrpí.

Banány rostou ve visících seskupeních, od několika po mnoho kusů ve vrstvě (zvané též ruka) v mnohovrstevném svazku. Celek visících seskupení se nazývá kmen.

 

Chemie:

Zralé banány obsahují až 22 % sacharidů (glukóza, sacharóza a fruktóza), 75% vody a zbytek tvoří minerály a stopové prvky. Banány si pochvalují hlavně lidé s nemocným žaludkem. Díky vysokému obsahu sacharidů jsou totiž lehce stravitelné. To ovšem platí, pokud jsou banány plně zralé. Zelené banány způsobují plynatost. Banány obsahují velké množství draslíku (ochrana srdce), sodíku, vápníku a hořčíku (mírní křeče, bolesti hlavy, posiluje svaly), zinku, manganu a molybdenu.

Banány obsahují všechny důležité výživné složky, které potřebujeme pro zdravý, hluboký a vydatný spánek. Aminokyselina tryptofan nám pomáhá klidně usnout, zatímco aminokyselina tyrosin se uplatní při hlubokém, nerušeném spánku. Je obzvláště dobré kombinovat banány s mlékem, protože i mléko obsahuje látky napomáhající relaxaci. Tělo si vytváří hormon pro dobrý spánek melatonin z tryptofanu.
Banány také patří k ovoci, které uklidňuje naše nervy a "drží" naše emoce na uzdě.

Stále všeobecně panuje mýtus o tom, že se po banánech tloustne. Opak je však pravdou. Jeden středně velký banán obsahuje pouze 0,4 g tuku a 16 g sacharidů, velký banán obsahuje zhruba 602 mg sodíku, 2 g proteinu, 4 g vlákniny a pouze 140 kalorií Je tedy skvělý pro redukci tělesné hmotnosti. Neobsahuje tedy téměř žádný tuk a báječně nás zasytí. Navíc banán obsahuje spousty zásaditých látek, takže pomáhá v odkyselení organismu.

Účinky:

Výzkum potvrdil, že pouhé dva banány poskytují dostačující dávku energie potřebnou na vydání 90-ti minutového cvičení. Není divu, že banán je ovoce číslo jedna u všech světových atletů.

Banán dokáže také pomoci překonat podstatné množství chorob a nežádoucích stavů, tvořící tak prvek, který by měl být přidaný do naší stravy.

Deprese: Podle výzkumů mezi lidmi trpících depresí velká část se cítí výrazně lépe po požití banánu. To je proto, že banán obsahuje tryptophan, druh proteinu, který tělo přemění na serotonin, a ten uvolňuje relaxační prvek a zlepšuje náladu a celkově vás činí šťastnější.

Pro menstruační Syndromy: Zapomeňte na tabletky. Vitamín B6, který se v banánu nachází vám zreguluje hladinu glukózy v krvi, což kladně účinkuje na vaši náladu.

Anémie : Vysoký obsah železa v banánech dokáže stimulovat hemoglobín v krvi a pomáhá v případě anémie.

Krevní tlak: Toto jedinečné tropické ovoce má extrémně vysoký obsah Potasia a přitom nízký obsah soli, a to dělá banán perfektním nástrojem v boji proti vysokému krevnímu tlaku. Navíc, US Food and Drug Administration právě povolila banánovému průmyslu, aby mohla oficiálně vyhlašovat schopnosti tohto ovoce na snižování rizik krevního tlaku a infarktu.

Mozková síla: 200 studentů na škole dostávalo po dobu zkoušek  banánovou potravu: na snídani, svačinu a oběd jako prostředku na zvýšení výkonnosti jejich mozku. Výzkum prokázal, účinnost tohto ovoce, všichni studenti se lépe dokázali soustředit, čímž přímo pozitivně ovlivnili průběh zkoušek.

Trávení: Vysoký obsah vlákniny ve stravě tvořený banány pomáhá upravit  činnost trávicího traktu do normálu a pomáha překonat problémy bez použití laxativ.

Kocovina: Jeden z nejrychlejších zabírajících způsobů odstranění poopi-cových stavů je udělat si banánovo mléčný  šejk oslazený  medem. Banán utiší žaludek a s pomocí medu vybuduje nazpět zničenou hladinu cukru v těle, zatím co mléko utiší a znovu  zavodní váš systém.

Pálení žáhy: Banány mají účinek jako přírodní antacid v těle, takže pokud máte problémy s pálením žáhy, snězte banán na úlevu.

Ranní bolesti: pár kousků banánu mezi jídlem pomáhá udržet hladinu cukru ve vyvážení a odstraňuje ranní bolesti.

Komáří bodnutí: Předtím než sáhnete pro krém na ošetření bolestivého vpichu po komárech, vyzkoušejte potřít bolestivé místo vnitřkem z banánové slupky, je to neuvěřitelně účinné pro snížení pálení a zklidnění podrážděné pokožky.

Nervy: Banány mají vysoký obsah B vitamínů což tiší nervový systém.

Nadváha:   Práce pod tlakem? Studie psychológie dokázala, že práce pod tlakem často vede k přecpávání se uklidňujícími  potravinami jako je čokoláda nebo čipsy. Při průzkumu hospitalizovaných pacientů vědci zjistili, že nejobéznějšími byli skupiny osob, pracující v práci pod vysokým tlakem. Chceme-li vyloučit požívání jídla vzniklé panikou, potřebujeme kontrolovat naši hladinu cukru v těle. Kus banánu s vysokým podílem uhlohydrátů požitý každé dvě hodiny, vám pomůže udržet tuto hladinu v normálu.

Žaludeční vředy: Banán je používaný jako dietní jídlo při zažívacích problémech pro svou hladkou texturu a jemnost. Je to jediné ovoce, které může být používané bez bolestí i v chronických případech onemocnění žaludečními vředy. Banán dokáže neutralizovat nadměrnou kyselinu a snižuje podráždění tím, že jemně obalí stěny žaludku.

Kontrola teploty: Banán je uznávaný jako chladící ovoce, které dokáže snížit obě, jak tělesnou, tak i emociální teplotu nastávajících maminek. Například v Thajsku, těhotné ženy pojídají banány, aby zajistily, že jejich dítě se narodí s normální teplotou.

Problém sezónní afektivní poruchy (SAD): Banány dokážou pomoci lidem trpícím na  SAD, protože obsahují přírodní  tryptophan, který zlepšuje náladu.

Kouření a používání tabáku: Banány dokáží pomoci lidem, kteří se pokouší přestat kouřit. Vitamíny B6, B12 obsažené v banánech spolu s potasiem a magnéziem pomáhají tělu  se dostat z nikotínového absťáku.

Stres: V banánu životně důležitý minerál pomáhající normalizovat srdečný rytmus, pomáhá dodávat kyslík do mozku a reguluje vaši tělesnou hladinu vody. Když jsme ve stresu, náš metabolický poměr se zvyšuje a tak snižuje naši hladinu potasia. Rovnováhu metabolického poměru můžeme navrátit zvýšenou konzumací banánů a to díky potasiu v banánu obsaženém.

Infarkt: Podle výsledků zveřejněných v TV, jedině banány jako součást pravidelné stravy může snížit riziko infarktu až o 40%!

Bradavice: Tato jednoduchá přírodní alternativa potvrzuje, že když se chceš zbavit bradavice, vem kus banánové slupky a přilož na bradavici žlutou stranou ven. Zlehka připevni slupku náplastí .

 

Takže, banán je skutečně přírodní prostředek na mnoho nemocí. Když  porovnáte banán s jablkem, má v sobě čtyřnásobně více proteinů, dvojnásobně více uhlohydrátů, tři krát víc fosforu, pět krát více vitamínu A a železa, a dvojnásobek jiných vitamínů a minerálů.  Bohatost na potasium ho činí ovocem s nejvyšší hodnotou.

A ještě něco; chcete mít vaše boty rychle lesklé?  Vemte vnitřní stranu slupky banánu a  přetřete touto slupkou svoje boty a nakonec zlehka přeleštěte suchou látkou.

 

 

 

Použité zdroje:

http://botany.cz/cs/musa-acuminata/

http://cs.wikipedia.org/wiki/Ban%C3%A1novn%C3%ADk

http://cs.wikipedia.org/wiki/Ban%C3%A1n

http://www.vareni.cz/trendy/banan-zdrave-mlsani/

http://magazin.ceskenoviny.cz/vareni/zpravy/banan-pohladi-zvenku-i-zevnitr/361535

 

 Vloženo: 13.8.2009

13.08.09 16:22
jan1212
Má zimní verze

Má zimní verze

Líbí se vám tyto stránky?

Ano (17688 | 36%)
Ne (15543 | 32%)
KNIHCENTRUM.cz
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one