V této těžké době zdravotnických experimentů, kdy mnozí mají těžké dilema, zda jíst nebo se léčit, dovoluji si nabídnout zdarma alternativu na těchto stránkách. Já zdarma můžu, nejsem vázán Hippokratovou přísahou a lékařskou komorou.
Jak funguje rafinovaný cukr v našem těle. Existuje závislost na cukru? Proč je bílý, rafinovaný cukr špatný?


Bílý cukr - proč raději ne

6.12.2007 13:37 | Morticie (zdroj: www.doktorka.cz) | Pro zdraví

Cukr je rostlinného původu, tak proč je špatný?

Každá látka se účastní chemických procesů v těle. Surové potraviny obsahují živiny (vitamíny, minerály atd.), které jsou nezbytné pro vstřebávání té které potraviny. Náš zažívací systém se přizpůsobil na tyto přírodní komponenty a naučil se je efektivně využívat. Tělo potřebuje k trávení cukru vitaminy skupiny B a minerály (chrom,zinek), ale také vlákniny a další živiny, které se vyskytují v cukrové třtině nebo řepě, z nichž je cukr vyráběn.

Při procesu rafinace se všechny tyto komponenty vytrácí a zůstává jen čistá sacharóza. Při jejím trávení nutíme náš zažívací systém sáhnout na své zásoby vitaminů a minerálů, aby byl schopen sacharózu zpracovat. Navíc ještě dochází ke zvýšenému vylučování inzulínu.
V našem těle existuje pozoruhodný samoregulační mechanismus. V krvi kolují hlídači, receptory, které si můžeme představit jako fotobuňky, a ty neustále monitorují hladinu cukru v krvi. Když sníme čistý cukr hladina v krvi se rázem zvýší - hovoříme o hyperglykémii, hlídači vyšlou zprávu do mozku (do ústředny) o vyšší hladině cukru. Zde dochází ke zpracování informace. Ústředna vydá příkaz do buněk slinivky břišní, aby se zvýšila produkce inzulinu. Ten začne rychle cukr pálit, najednou se uvolňuje hodně energie a tepla. Tato energie působí jen krátkou chvíli a poté dojde k vyčerpání cukru, hladina klesne, receptory začnou podávat do mozku informaci o nedostatku cukru. Mozek situaci analyzuje a vydá příkaz chuťovým buňkám, aby začaly žádat o příjem cukru. Takže člověk pociťuje touhu po něčem sladkém. Pokud si opět vezmeme sladkost, celý proces se opakuje. Je-li tento proces každodenní, pak to vede k vyčerpání zásob užitečných živin a ke zvyšování produkce inzulinu nad bezpečné hodnoty. To způsobuje nervozitu, špatné zažívání a celkovou slabost.

Zvýšené užívání rafinovaného cukru vede k nedostatku chromu, který je jedním z hlavních viníků při vzniku kornatění cév, infarktu myokardu.a  cukrovky. Nedostatek chromu způsobuje sexuální poruchy a navíc zvyšuje chuť na sladkosti. Podle dr. Alexandra Schausse jedním ze způsobů, jak zredukovat chuť na sladké, je brát chrom jako doplněk výživy.

Cukr je spoluviníkem při kvasinkových infekcích, které sužují doslova miliony lidí, zejména žen. Kvasinky (Candida albicans), stejně jako mikroby způsobuje zubní kazy a živí se cukrem, když se dobře rozmnoží začnou vylučovat jed, který je škodlivý pro lidské zdraví. Objevují se poruchy nervového systému, bolesti hlavy, slabosti a deprese. Bolesti břicha, u žen nepravidelná menstruace, záněty pochvy, předmenstruační napětí, problémy s močovým měchýřem, neplodnost. A dále je častá zácpa, nadýmání a jiné zažívací obtíže.
Dnešní populace spotřebovává více cukru než doopravdy potřebuje, celkové zdraví národa se vážně zhoršuje. Ve své podstatě se dá konzumace cukru přirovnat konzumaci drogy se vším všudy.

Cukrová závislost

 

Nedaří se vám odolávat zákuskům, zmrzlině a bonbónům? Američtí vědci z univerzity v Princetonu přišli na to, že na vině by mohl být váš mozek, který si vypěstoval určitou formu závislosti na cukru.

"V mozku existují opojné látky, jejichž uvolňování zřejmě ovlivňuje konzumace potravin, jako jsou dorty, bonbóny a zmrzlina," vysvětlil Bart Höbel na nedávném výročním setkání amerických psychologů v kanadském Torontu.Höbel se svými kolegy zkoumal v průběhu několika týdnů chování myší krmených 12 hodin denně cukerným roztokem. Když byl přísun cukru náhle přerušen, vykazovali hlodavci lehké příznaky abstinence jako cvakání zubů, kvílení a úzkost. Po obnovení cukerné výživy zkonzumovaly myši až o 30 procent sladké směsi více než dříve.V jisté části mozku pokusných zvířat zaznamenali pak vědci zrychlený růst receptorů dopaminu, což je chemická látka důležitá pro vytváření pocitů uspokojení a slasti. Tato skutečnost byla pro vědecký tým důkazem rostoucí závislosti myší na cukru.

Vliv cukru na zdraví dětí

Stravovací návyky pro celý život se vytvářejí v dětství, proto je důležité omezit u dětí příjem sladkostí. Když je někdo od dětství navyklý na čokoládu, sušenky a jiná sladká jídla, těžko si v dospělosti odvyká. A nadměrná konzumace může mít plno negativních vlivů na zdraví. Některé se začínají projevovat již v útlém věku.

Miminka do jednoho roku mnohem citlivěji reagují na potraviny, které rychle zvyšují nebo snižují hladinu cukru v krvi. Nedokáží ještě upravit hladinu krevního cukru změnou metabolismu sacharidů. Na nadbytečný příjem cukrů reagují často průjmy či zácpami. U větších dětí má nadměrná konzumace sladkostí vliv na psychiku a změny chování. Děti mohou trpět náladovostí, nesoustředivostí, mít problémy s učením, nadměrnou tělesnou aktivitu apod.V některých případech byla prokázána souvislost nadměrného přísunu cukru a nočního pomočování u dětí.Cukr, sladkosti a slazené nápoje též přispívají k rozvoji zubního kazu u dětí, chronické infekce kvasinkami - tzv. candidóze, zejména pokud jí sladkosti dítě, které je z nějakého důvodu právě léčeno antibiotiky. Nadměrný přívod tzv. prázdných kalorií v cukrářských výrobcích též vede k nadváze dětí a častějšímu sklonu k infekčním onemocněním.
Pokud chcete, aby vaše děti byly zdravé, neměly byste u nich vytvářet návyk na následující potraviny: bílý cukr, čokolády, sušenky, buchty, cukroví, dorty, kupované džusy, slazené jogurty, kandované ovoce, koláče, limonády a slazené nápoje, pečivo, pudinky, zmrzliny a žvýkačky. Tyto potraviny by měly být v jídelníčku dětí výjimkou.

Pozor na skrytý cukr ! - v kečupu je o 8% více cukru než ve zmrzlině

Základní problém s cukrem je ten, že ho sníme mnoho a často o tom ani nevíme. Všechna uhlovodanová sladidla jsou cukry, i když často mají jiná jména. Mezi součástmi sladkých těstovin je sacharosa na 3., kukuřičný sirup na 5. a med na 7. místě. Ani to nezaregistrujeme, jenom jíme něco, co je cukr na 50%!

Spotřebitel se už od mládí sžil s cukrem. Výživné výrobky pro kojence se často sladí cukrem, později i dětská výživa. Protože cukr působí i jako konzervační látka, váže a zadržuje vlhkost, často je v takových potravinách, ve kterých bychom to skutečně nepředpokládali (např. v soleném krému z arašídů, v zeleninových konzervách, v polévkových kostkách a jinde). Uvěříte, že v kečupu, kterým si ochucujete hamburger, je o 8% více cukru než ve zmrzlině? Že mléčný prášek, který se používá jako náhražka smetany do kávy, obsahuje 65% v porovnání s 51% v čokoládě?

Skutečně, spotřebujeme příliš mnoho cukru a škodíme tím organismu. Mimo jakoukoliv pochybnost je fakt, že prvořadou příčinou zubního kazu je cukr. Mimo to 1/3 našeho obyvatelstva má nadváhu a tloušťka způsobuje nemoci srdce, diabetes, vysoký krevní tlak a může být příčinou vzniku žlučníkových kamenů, bolestí zad a v kříži, a artritidy. Samozřejmě, příčinou těchto nemocí není jenom cukr. Jeho přítomnost v potravinách nutí uživatele k tomu, aby více jedl. Pokud dotyčný sníží kalorický příjem bez toho, aby snížil i příjem cukru, rychleji ztratí i výživné látky bez toho, aby zhubnul. S cukrem se dává do souvislosti hypoglykémie a ač existují důkazy pro i proti, cukrovka se bezprostředně považuje za jednu z příčin srdečních onemocnění. Za skryté se považují cukry, se kterými člověk nejméně počítá. Pokud chcete pátrat po cukrech, doporučuji kontrolovat skladbu potravin na štítku. Hledejte náhražky sacharosy, například kukuřičný sirup nebo kukuřičný cukr a zaměřte se na slova končící -osa, které poukazuji na přítomnost cukru.Nezávisle na názvu, cukr je jenom cukr. A nezapomínejte: ani léčiva nejsou uchráněna od přídavku sladidel!

Zdroj:Earl Mindel - Vitamínová bible

Cukr překyseluje organismus

Protože cukr do značné míry ničí naše střevní prostředí, je třeba šetřit i s tzv. zdravými sladidly jako je med, sušené plody, sušená cukrová třtina, javorový sirup apod. Cukr všeho druhu mění střevní prostředí na kyselé, takže se v něm rozmnožují cizí, patogenní bakterie.

Příliš mnoho cukru = izolovaných uhlovodanů (a k nim patří i potraviny z vymílané mouky) časem stále více potlačuje a přeměňuje strážce našeho střeva, dobré bakterie, které nás chrání před škodlivými střevními bakteriemi, které mimo jiné produkují i vitamíny, protože je připravuje o potřebný životní prostor. Kvašení cukru v tenkém střevě činí jeho prostředí stále kyselejším, takže i enzymy slinivky břišní, hlavně zabezpečující trávení potravy, ji mohou v tomto kyselém prostředí jen nedostatečně rozkládat. Vzhledem k nedostatečné činnosti enzymů slinivky břišní je potrava jen částečně natrávena, resp. strávena a převážná část přijaté potravy neživí nás, ale střevní flóru s narušenou rovnováhou, jejíž patogenní mikroorganismy se mohou nadměrně rozmnožovat a zaplavují nás svými kyselými a jedovatými produkty látkové výměny. Při zdravém prostředí ve střevě představují kolibakterie významnou ochranu, možná nejvýznamnější ochranu proti rakovině a stále se stupňujícímu zamoření plísněmi. Protože však je naše střevní prostředí nadbytkem cukru a denaturované vymílané mouky (housky s marmeládou nebo medem, pečivo, dorty, bílý chléb, slazené nápoje) tak patogenně změněné, že ochranné bakterie jsou buď tak zdegenerované nebo potlačené (i vlivem přijímání antibiotik), máme ve svém těle vlastní "továrnu na jedy", v níž cizí bakterie a plísně každodenně otravují naši krev svými produkty látkové výměny, bojovými plyny a alkoholy.

Zdroj: Christine Heideklang - Nebezpečné plísně kolem nás

Jak sladili naši předkové?

Především si vyráběli různé sirupy, například z hrušek, jablek, mrkve a řepy. Také připravovali ze švestek povidla bez cukru. Především však sušili velké množství ovoce. Křížaly nebyly ve staré lidové výživě jen pamlskem, ale součástí denního jídla.

Také se s oblibou pekly tzv. mrkvance, tj. sladké moučníky z mrkve. Z malých rozdrcených usušených hrušek se připravoval prášek, tzv. prachanda, s níž se sladily kaše. Pokud se užíval med, pak vždy jen v malých dávkách, byl pokládán spíše za lék. K těmto inspiracím z výživy našich předků můžeme jako zdroj sladké chuti nabídnout ještě mnoho dalších substancí: cibuli v různé úpravě, včetně sušené, zelí, obilí - zvláště pšenici a ječmen, mák, kokosovou moučku, skořici, ořechy, mandle, fenykl, anýz, sladké dřevo, ječný slad a z něj vyrobená sladinka, rozinky, křížaly a čerstvé ovoce, popř. tmavý cukr. Je nezbytné ověřit si svou vlastní citlivost na tuto lákavou poživatinu. Velmi záleží na složení jídelníčku, na tělesné kondici, na počasí a ročním období i na typu energetického vybavení s větší složkou jin nebo jang. Cukr je extrémně jin potravinou, a proto škodí méně lidem s dostatkem jang energie.

Zdroj: Miluše Kubíčková - Vůle ke zdravému životu

Jak zdravě sladit cukroví

Přemíra sladkostí lidskému tělu a zvláště dětem neprospívá, ale existují sladké dobroty, které v rozumném množství neuškodí. Dokonce vedle příjemných pocitů dodají tělu minerální látky a další důležité živiny. Cukr a tuky "útočí" ve zvýšené míře o Vánocích, kdy jen málokterá rodina zůstane bez vánočního pečiva. Podle nutriční terapeutky Jitky Tomešové z Poradenského centra Výživa pro děti lze připravit chutné, a přitom zdraví neškodné cukroví.

Klasickou surovinou pro sladké pečení je cukr. Tomešová uvedla, že jeho pravidelný a dlouhodobý přísun cukru může u dětí touhu po sladkém ještě posílit. Cukr lze podle ní ve většině receptů bez problémů nahradit například medem. Ten sice nemá výrazně méně kalorií, ale je bohatý na minerální látky, vitaminy B 1, 2 a 3 i na přírodní enzymy. Obsahuje rovněž látky příznivě ovlivňující hojení ran a ničící bakterie.

Kromě medu lze na slazení použít domácí ovocné sirupy nebo javorový sirup. Zajímavou možností je také melasa nebo nebělený cukr, protože obsahují původní minerální látky, vitamíny a přírodní enzymy. Během výroby však nebělený cukr neprochází tepelnou úpravou a mohou se v něm vyskytovat mikroorganismy nebo pozůstatky zemědělské výroby, a proto je třeba ho kupovat v bio kvalitě, dodala. Podle umělecké cukrářky Mirky Slavíkové je vhodné využívat sušené ovoce. Je nejen sladké, ale navíc obsahuje až 80 procent vitamínů, které mělo ovoce čerstvé, zejména pokud je usušeno doma. Tomešová varovala před umělými sladidly. Nejsou podle ní vhodná ani do pečiva připravovaného pro malé diabetiky. Těm by rodiče měli raději dát malé množství kvalitních sladkostí a započítat je do energetického příjmu.
Slavíková doporučila při přípravě zdravého vánočního pečiva pracovat s žitnou či špaldovou moukou, která má lehce oříškovou příchuť. Chválila například vanilkové rohlíčky ze špaldové mouky. Podle Slavíkové by hospodyňky měly z kuchyně vykázat syntetický vanilkový cukr a raději si koupit v obchodech specializovaných na zdravou výživu vanilkové lusky. Do pečiva patří droboučká semínka v nich obsažená, připomněla.

Vánoční cukroví bez cukru

Mnozí z vás mají jistě hrůzu z toho, jak zase s vaším zdravím a váhou zamávají mísy plné vánočních sladkostí. Není třeba si striktně tento symbol vánoc odepírat. Můžete si pochutnat na pečivu bez cukru a bílé mouky, dvou hlavních nepřátel zdravého jídelníčku. K inspiraci vám přinášíme tři jednoduché recepty.

Perníčky
0,5 kg špaldové nebo žitné mouky, 16 dkg Hery (oleje nebo palmového tuku), 1 celé vejce, anýz, fenykl - umeleme, 1 lžička skořice, 4 - 6 větviček badyánu, 2 lžíce sladovitu nebo medu. Rozmixujeme tuk s vejcem a sladinkou (nejlépe ručním šlehačem) a postupně přidáme mouku a koření. Vypracujeme těsto. Pokud je hodně suché, přidáme trochu vody. Těsto předěláme do mikrotenového sáčku a necháme alespoň 2 hodiny v lednici. Potom vyválíme a vykrajujeme různé tvary a pečeme na plechu potřeném olejem.

Pracny
1,5 šálku strouhaných ořechů, 1,2 šálku špaldové mouky, 1 žloutek, 3 lžíce sušeného sladovitu, 2 lžíce karobového prášku, 3 lžíce oleje, trochu skořice a voda na zvláčnění. Žloutek, karob a olej rozmixujeme. Pak postupně přidáváme suchou část, trochu vody a vypracujeme těsto. Necháme v lednici asi hodinu odležet. Formičky vymažeme olejem a vysypeme moukou, naplníme je těstem, uhladíme a pečeme. Po vyklopení je jemně posypeme sušeným sójovým mlékem.

Jáhlové koláčky

Uvaříme hrnek jáhel doměkka. Do vlažných jáhel zamícháme trochu celozrnné mouky (špaldové, rýžové nebo pohankové) a vypracujeme těsto. Z něho pak vytvoříme kuličky a malou skleničkou v nich uděláme důlek. Zapečeme.

Náplň:
Povaříme kousek tofu, rozmixujeme se švestkovými nebo hruškovými povidly bez cukru, nakonec přidáme rozinky. Náplň dáme do důlku, koláčky posypeme kokosem a krátce zapečeme.

Sladovit - často používané sladidlo v makrobiotické a vegetariánské kuchyni. Sladovit je sušený přírodní výtažek z naklíčeného ječmene, sladu. Obsahuje vitamíny skupiny B, draslík, fosfor a železo. Obsahuje stejně jako med i určité procento jednoduchých cukrů.

Co dodat, názor si musí vytvořit každý sám, nicméně se vším výše uvedeným zcela souhlasím.

 Nahoru

28.01.08 00:22
jan1212
Má zimní verze

Má zimní verze

Líbí se vám tyto stránky?

Ano (17688 | 36%)
Ne (15543 | 32%)
KNIHCENTRUM.cz
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one