V této těžké době zdravotnických experimentů, kdy mnozí mají těžké dilema, zda jíst nebo se léčit, dovoluji si nabídnout zdarma alternativu na těchto stránkách. Já zdarma můžu, nejsem vázán Hippokratovou přísahou a lékařskou komorou.

Glykemický index potravin

Zpět na "o  potravinách"

Glykemický index potravin.

Výsledky vědeckých výzkumů potvrdily, že konzumace potravin s nízkým glykemickým indexem pomáhá kontrolovat tělesnou hmotnost a má pozitivní vliv na zdraví. Pomáhá udržovat hladinu krevního cukru, normálně spektrum krevních tuků pozitivně ovlivňuje inzulínovou rezistenci  a prodlužuje pocit nasycenosti.

Roku 1999 doporučila Světová zdravotnická organizace a světové výživové organizace FAO a ADA rozšířit doporučení racionální výživy o glykemický index (GI)  potravin. Doporučily, aby v racionálním stravování byly preferované potraviny s nízkým GI a aby se GI potravin uváděl v potravinových tabulkách.

Na čem GI závisí.

 GI potravin závisí na složeni a obsahu základních živin, ale zejména na obsahu sacharidů ( na vzájemném poměru jednoduchých a složitých cukrů - polysacharidů obsažených v potravině) a  technologické a  kuchyňské  úpravě. 

Hodnota GI se zjišťuje podle složení a obsahu základních živin, ale zejména podle obsahu sacharidů ( podle vzájemného poměru jednoduchých a složitých cukrů – polysacharidů obsažených v potravině) a také na technologické a kuchyňské úpravě.

Hodnota GI se zjišťuje experimentálně, pro každou potravinu nebo pokrm zvlášť a stanovuje se v procentech, ale tento se určuje jen u takzvaných sacharidových potravin. To jsou potraviny, které obsahují alespoň 50g vstřebatelných sacharidů. U potravin jako je například maso, vajíčka nebo sýry se GI neurčuje, protože mají nízký obsah cukrů.

 

Sacharidové potraviny se podle GI rozdělují do třech skupin:

Potraviny s nízkým GI              (GI ≤ 30 %)

Potraviny se středním GI           (GI = 31-69%)

potraviny s vysokým GI            (GI ≥ 70%)

 

Základem racionální stravy by měly být potraviny s nízkým GI, vhodně doplněné o potraviny se středním GI.

Příjem potravin s vysokým GI je vhodný zejména po náročné fyzické zátěži např. u sportovců nebo po fyzicky náročné práci tak, aby  se rychle uspokojil akutní nárok těla na přísun okamžité energie.

 

Glykemický index (GI) některých potravin

Potravina

GI

Glukóza

100

Brambory pečené v troubě

95

Smažené hranolky

95

Bramborová kaše

90

Předvařená rýže

90

Med

90

Vařená mrkev

85

Corn flakes

85

Popcorn (bez cukru)

85

Mouka pšeničná

85

Bageta

85

Chipsy

80

Čokoládová tyčinka (Snickers,Mars)

70

Cukr (sacharóza)

70

Coca cola

70

Celozrnný chléb

65

Brambory vařené ve slupce

65

Banán

65

Bílá dlouhá rýže

60

Normálně vařené bílé těstoviny

55

Rýže tmavá natural (hnědá)

50

Hroznové víno

40

Šťáva z čerstvého pomeranče

40

Těstoviny celozrnné

40

Jogurt

35

Jogurt light

35

Pomeranč

35

Mléko (polotučné)

30

Fazole, čočka

30

Burské oříšky

20

Cibule

10

 

15.11.08 21:51
jan1212
Má zimní verze

Má zimní verze

Líbí se vám tyto stránky?

Ano (17688 | 36%)
Ne (15543 | 32%)
KNIHCENTRUM.cz
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one