V této těžké době zdravotnických experimentů, kdy mnozí mají těžké dilema, zda jíst nebo se léčit, dovoluji si nabídnout zdarma alternativu na těchto stránkách. Já zdarma můžu, nejsem vázán Hippokratovou přísahou a lékařskou komorou.

Zinek (Zn)

(Zincum)

 

 

 Zinek potřebuje každá buňka v těle, ale mnozí z nás nemají tohoto minerálu v potravě dostatek. Zinek tvoří součást enzymů – chemických látek, které v organismu ovlivňují všechno – od trávení po hojení ran. Je rozhodující složkou imunitního systému a pomáhá v boji proti infekcím.

Zinek je koncentrován ve svalech, kostech, kůži, vlasech, nehtech, krvi, játře, ledvinách, slinivce, očích a u mužů v prostatě. Je hojný v potravinách s vysokým obsahem bílkovin, například v mase a rybách. Tělo zinek nevytváří a ukládá v tak malých dávkách, že je nutné ho neustále doplňovat z vnějších zdrojů.

Zinek - působení a účinky

Zinek pomáhá v prevenci nachlazení, chřipky a jiných infekcích. Pomáhá v léčení mnoha chronických onemocnění, od revmatické artritidy a snížené činnosti štítné žlázy až po chronickou únavu a osteoporózu. Zinek dále zklidňuje kožní problémy a trávicí obtíže. Může zlepšovat plodnost, udržovat zdravé vlasy a zmírňovat hučení v uších.

 

Zinek je nezbytný pro nesčetné procesy v těle, od růstu buněk k pohlavnímu zrání (spermiogenezi) a imunitě stejně jako pro čich, chuť a vidění za šera.

Zinek a jeho hlavní příznivé účinky: Zinek, který je nezbytný pro správnou funkci imunitního systému, pomáhá chránit organismus před nachlazením, chřipkou, zánětem spojivek a jinými infekcemi. Zinek obecně ale hlavně zinkové pastilky jsou-li cucány, urychlují hojení aft v ústech, léčí bolestí v krku a dokonce má přímý vliv na léčbu rakoviny úst a jícnu. Jako potravinový doplněk může zinek podporovat přirozenou obranyschopnost organismu a systémovou léčbu mnohem závažnějších onemocnění, například revmatické artritidy, lupusu, chronického únavového syndromu a roztroušené sklerózy. Určitý význam má i v podobě léčby AIDS. Uvádí se sedm druhů působení zinku v oblasti zvýšení imunity: reguluje funkci některých enzymů je nutný pro syntézu DNA, RNA a bílkovin; reguluje vzájemné reakce mezi imunitními buňkami organizmu je nutný pro regulaci prostupnosti buněčných membrán pro různé látky v závislosti na přítomnosti vápníku; je nutný pro tvorbu některých buněčných bílkovin pro lymfatické buňky, které se podílejí na imunitě organizmu, je nedostatek zinku oslabujícím faktorem Obecně můžeme říci, že všechny tyto faktory mají vliv na proces rozmnožování buněk, na syntézu bílkovin, pohyb řasinek v organizmu, mají vliv na imunitní reakci. Klinická pozorování a výsledky výzkumu ukázaly, že u starších lidí se při požívání stravy obohacené zinkem se značně zvýšila imunita.

Další příznivé účinky: Zinek se příznivě uplatňuje při tvorbě nejrůznějších hormonů, včetně hormonu štítné žlázy a pohlavních hormonů. Zinek může pomáhat při léčení mužské i ženské neplodnosti a růstu buněk k pohlavnímu zrání (spermiogenezi), je důležitý pro udržování dobrého stavu prostaty. Dále může příznivě působit u lidí se sníženou funkcí štítné žlázy, a protože upravuje hladinu inzulínu, prospívá pravděpodobně i diabetikům. Zinek se účastní nesčetných tkáňových pochodů ovlivňujících např. čich a chuť a to má ještě řadu dalších funkcí. Stimuluje hojení ran a kůže, proto je prospěšný při léčení akné, popálenin, ekzému, psoriázy a pomáhá udržovat zdravé vlasy a kůži na hlavě. Ukazuje se, že zinek také zpomaluje ztrátu zraku u pacientů s makulární degenerací - běžnou příčinou slepoty u starších lidí a zlepšuje vidění za šera. Zinek může být také prospěšný ke zlepšení osteoporózy, hemeroidů a při léčení zánětlivých vředových onemocněních tlustého střeva.

 

Pro děti a mladistvé ve stádiu růstu, bouřlivého vývoje má zinek zvláštní význam a je jednou z nejdůležitějších látek ve výživě. Vědecké výzkumy ukázaly, že zinek má přímý vliv na tvorbu vazivových tkání a kostry. Doplnění nedostatkového prvku zinku zrychluje růst a vývoj dětí a mládeže; klinická pozorování ukázala, že u dětí, které trpí nedostatkem zinku, se vyskytuje opožděný růst a vývoj., Po doplnění zinku dochází k výraznému zlepšení zdravotního stavu.

V organizmu zdravého člověka množství zinku dosahuje přibližně 0,003 % (1,4 - 2,3 gramu). V průměru je nutno denně přijmout 10 - 20 mg zinku. Těhotné ženy mají zvýšenou potřebu zinku a musí denně přijmout 30 mg zinku. Zvýšenou spotřebu zinku mají i děti ve stádiu vývoje a růstu denně potřebuje 10 mg zinku a pro kojence je nutný denní příjem 3,5 mg.

  Ideální by bylo, kdybychom mohli doporučené denní množství zinku (15 mg)  přijímat díky vyvážené stravě. To není – ani s těmi nejlepšími předsevzetími – snadné. Obsah zinku v potravinách je velmi rozdílný. Cukry, tuky a bílkoviny – naši nejoblíbenější dodavatelé kalorií – neposkytují téměř žádný zinek. Avšak ani „zdravě se stravující“ vegetariáni nemohou potřebu zinku snadno pokrýt, neboť ovoce, saláty a zelenina také obsahují velmi málo zinku. Navíc z rostlinných potravin dokáže tělo zinek přijímat jen obtížně. Také celozrnný chléb a oříšky, které mají zvýšený obsah zinku, k zásobování zinkem přispívají jen málo. Zde je totiž zinek předkládán ve vazbě na fytinové kyseliny a musí se od nich nejdříve oddělit. Také vyšší obsah vápníku v potravě (např. při podávání vápníku proti osteoporóze) nebo málo tučná strava komplikují přijímání zinku ve střevě. Údaje o obsahu zinku v potravinách tak vypovídají pouze málo o jejich přínosu pro zásobování těla. K potravinám s relativně vysokým obsahem zinku, ale špatnou zužitkovatelností, patří pšeničná zrna, otruby a klíčky, ovesné vločky, čočka, sójová mouka, slunečnicová semínka, para ořechy a kakaový prášek.

Dobrými dodavateli zinku jsou:

- ústřice (mají daleko nejvyšší obsah zinku!), mořští krabi, garnáti, mořské ryby

- telecí a hovězí maso, vnitřnosti jako játra (Všechny ženy, které se pokoušejí přijít do jiného stavu nebo už těhotné jsou, by se měly vyhýbat játrům a játrovým paštikám. Jde o potraviny s velmi vysokým obsahem vitaminu A, který může poškodit plod, avšak po narození dítěte jsou játra a játrové paštiky vynikající potravinou zejména v případě, že matka kojí.)
- sýry (většina druhů), syrovátka, sušené mléko
- slepičí vejce

Kdo nemůže nebo nechce každý den srkat ústřice, měl by dbát na rozmanitou, vyváženou, pestrou stravu s dostatkem živočišných bílkovin (ryby, maso a mléčné produkty). Je ovšem třeba mít na zřeteli, že by dospělý člověk musel pro doporučené množství 12 až 15 mg zinku denně požít 300 g hovězích jater nebo 500 g sýra nebo 5 kg zeleniny. Když denní přísun zinku potravou nestačí, může být tělu nabídnut zinek ve formě zinkových preparátů (substituce).

Substituce může být nutná u:

- dětí a mládeže v období růstu

- seniorů

- těhotných a kojících žen

stejně jako u lidí, kteří:

- se stravují vegetariánsky

- pravidelně konzumují alkohol

- kouří

- pravidelně používají projímadla

- provozují výkonnostní sport

- berou určité  léky

- trpí na některou z chorob, které se řadí mezi rizikové faktory pro nedostatek zinku (onemocnění jater a ledvin, Crohnova choroba, ulcerózní kolitida, diabetes, astma aj.)

 

Při užívaní zinku pozor na:

 - Neužívejte zinku příliš mnoho. Zinek v dávce větší než 30 mg denně může při dlouhodobém podávání porušit vstřebávání mědi a tím vést k anémii. Denní dávky vyšší než 100 mg mohou vést k poruše imunity. Máte-li zdravotní problémy, poraďte se o užívání potravinových doplňků se svým lékařem.

- Používáte-li zinek jako potravinový doplněk, měly by vždy obsahovat měď. Zinkové pastilky, které často obsahují vitamin C, odvracejí příznaky nachlazení a chřipky.

 

Zdroje zinku

Zdroje zinku a jejich průměrný obsah zinku (mg/100g)

 

Ústřice

25

 

Maso (zejména červené)

5,2

 

Ořechy

3

 

Drůbež

1,5

 

Vejce

1,3

 

Mléčné výrobky

1,2

 

Obilniny

1

 

Chléb, pečivo

1

 

Ryby

0,8

 

Cukr, marmeláda

0,6

 

Konzervovaná zelenina

0,4

 

Čerstvá zelenina

0,4

 

Brambory

0,3

 

Čerstvé ovoce

0,09

 

 

29.12.08 23:06
jan1212
Má zimní verze

Má zimní verze

Líbí se vám tyto stránky?

Ano (17674 | 36%)
Ne (15543 | 32%)
KNIHCENTRUM.cz
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one