V této těžké době zdravotnických experimentů, kdy mnozí mají těžké dilema, zda jíst nebo se léčit, dovoluji si nabídnout zdarma alternativu na těchto stránkách. Já zdarma můžu, nejsem vázán Hippokratovou přísahou a lékařskou komorou.

Mulitivitamíny

Milióny lidí ve světě berou multivitaminové přípravky v pevné víře, že se tím chrání před různými nemocemi jako např. rakovinou nebo i nemocemi srdce a cév. Ukazuje se, že si místo toho často zahrávají se životem!

Jen ve Spojených státech užívá multivitaminové přípravky přes 50% populace a Američané utratí za tyto preparáty více než 23 miliard dolarů ročně. Dalších 36 miliard dolarů ročně je jen v USA utráceno za speciální, obohacované dietní doplňky. To je jen v USA 59 miliard dolarů ročně a co ostatní části světa? A to je asi hlavní důvod, proč jsme stále denně přesvědčováni nejen z reklam o nutnosti užívání multivitamínů.

Je přitom známo, že v rozvinutých zemích jsou prakticky všechny vitamíny a stopové prvky obsaženy v normální stravě (mnoho běžných potravin je obohacováno vitamínem D, vitamíny řady B, kyselinou listovou, železem, jódem, apod.) a není tedy příliš mnoho racionálních důvodů pro užívání vitamínových tablet.

Tyto multivitaminové přípravky často překračují denní doporučované dávky vitamínů a stopových prvků o dvou- až dvacetinásobek. Zkuste sami porovnat Váš oblíbený multivitamín s doporučovanými denními dávkami vitaminů, možná budete překvapeni.

Ačkoli existují velmi přesvědčivé teoretické důvody pro užitečnost podávání vitamínů, poslední rozsáhlé lékařské výzkumy ukazují, že užívání multivitamínových přípravků pravděpodobně před uvedenými chorobami vůbec nechrání. Naopak, užívání vitamínů může mít dokonce i negativní důsledky na naše zdraví. Dalším problémem multivitamínů je kombinace vitamínů podle jakéhosi vzorce daného výrobcem, který samozřejmě neodpovídá vaší momentální potřebě. Tím se velice lehce může stát, že si multivitamíny doplníte určitý deficitní vitamín, ale na druhou stranu si přivodíte nadbytek vitamínů jiných a pokud se jedná o vitamíny rozpustné v tucích, máte problém dlouhodobý, ohrožující dokonce váš život samotný. Vitamíny, by se měli chápat jako léky a taky tak by mělo být s nimi zacházeno. Vitamíny, kterých máme dlouhodobě nadbytek, mohou a obvykle také způsobují různé zdravotní problémy a to i s těmi nejzávažnějšími důsledky.

Jak bylo prokázáno v pravděpodobně nejlépe zpracované analýze amerických vědců publikované v roce 2007 v prestižním odborném časopise JAMA, která zahrnovala 68 do té doby publikovaných klinických studií na celkem 233 000 lidech, vede užívání beta-karotenu, vitamínu A a vitamínu E dokonce k vyšší celkové úmrtnosti (na které se podílejí zejména kardiovaskulární a nádorová onemocnění) v porovnání s lidmi, kteří vitamíny neužívají.

Je také známo, že beta-karoten zvyšuje riziko rakoviny plic u kuřáků, stejně tak jako rakoviny štítné žlázy a močového měchýře, nebo nemocí srdce a cév.

Zvýšené riziko rakoviny plic má velký význam zejména pro mladé ženy-kuřačky, které zřejmě nejvíce užívají vitamínové přípravky s obsahem Vitamínu A i jako prostředek pro hezčí a bezpečnější opálení.

Obzvláštní pozornost si určitě zasluhují i potenciální nežádoucí účinky vitamínů, které byly jasně prokázány pro celou řadu nadměrně přijímaných vitamínů.

Vitamín A může působit například teratogenně na vyvíjející se plod těhotných žen - tedy způsobovat poruchy vývoje plodu. U dospělých jedinců pak způsobuje nadměrný přísun vitamínu A vypadávání vlasů (tzv. alopecii), chudokrevnost (anémii), záněty kůže, poruchy zraku nebo jaterních funkcí.

Jeden z odstrašujících, ale zdokumentovaných případů se týká ženy, která kvůli tzv. kancerofóbii, tedy strachu z rozvoje nádorového onemocnění, pila denně 2 litry mrkvového džusu a způsobila si hypervitaminózu vitamínu A vedoucí k rozvoji rakoviny jater.

Podobně i další vitamíny nejsou bez potenciálních nežádoucích účinků, například vitamín D může vést ve vysokých dávkách k rozvoji močových kamenů, vitamín E zase ke krvácivým projevům.

Je to tedy jako se vším, je nutné užívat všeho s mírou a držet se raději přirozených způsobů obrany před civilizačními nemocemi – zdravé výživy a dostatečné fyzické aktivity.

Jezte raději ovoce a zeleninu

Na druhou stranu je nezbytné uvést, že na rozdíl od dietního příjmu umělých vitamínů je význam konzumace ovoce a zeleniny jakožto přirozených zdrojů vitamínů (ale i dalších zdraví prospěšných látek) odborníky všeobecně uznáván. A to i přesto, že v průmyslově pěstovaných plodinách se někdy objevují stopové množství nevhodných chemikálií, jenže ovoce a zelenina obsahují vlákninu, která v multivitamínech naprosto chybí, ale která je zásadní pro proces odbourávání nežádoucích chemikálií a prvků a to se již nezmiňujeme o vláknině v procesu trávení a vylučování, kde je také naprosto nezbytná.

Je obecně známo, prokázáno a uznáváno, že vysoký příjem ovoce a zeleniny bohatých na vitamíny a vlákninu chrání před rozvojem nádorových a kardiovaskulárních nemocí.

Podávání multivitamínů a umělých vitamínů by mělo být opodstatněné jen krátkodobě jako doplnění náhlého a hlubokého vitamínového deficitu, podpořené přísným sledováním deficitních hodnot.

Než tedy vezmete jakýkoliv multivitamín, zvažte ještě jednou všechny pozitiva a negativa, prostudujte si příbalový leták a nakonec zvažte, zda-li stejných výsledků není možno dosáhnout přirozenou cestou a to vhodnou stravou.

 

 

25.05.09 17:59
jan1212
Má zimní verze

Má zimní verze

Líbí se vám tyto stránky?

Ano (17688 | 36%)
Ne (15543 | 32%)
KNIHCENTRUM.cz
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one