V této těžké době zdravotnických experimentů, kdy mnozí mají těžké dilema, zda jíst nebo se léčit, dovoluji si nabídnout zdarma alternativu na těchto stránkách. Já zdarma můžu, nejsem vázán Hippokratovou přísahou a lékařskou komorou.

zpět na "vitamíny"

vitamín "B1"  (Thiamin)

Thiamin neboli vitamín B1 je bílá nebo bezbarvá krystalická sloučenina. Je to ve vodě rozpustný vitamín.

Chemicky se thiamin skládá ze substituovaných jader thiazolu a pyrimidinu, které jsou spojené methylenovým můstkem. Je to silně hydrofilní sloučenina.

Thiamin v potravě

Vitamín B1 je nutnou součástí výživy. V malém množství je přítomen v potravinách rostlinného i živočišného původu. Bohatým zdrojem jsou neloupané obiloviny, pohanka, otruby, fazole,  brambory,  chřest, sušené ovoce, ořechy,  med, pivovarské kvasnice, černý chléb a maso, vepřové vnitřnosti, játra.

Doporučená denní dávka:

 

 

    věk (roky)                       

 thiamin [mg]

Kojenci

 0,0-0,5

0,3

 0,5-1,0

0,4

Děti

1-3

0,7

4-6

0,9

7-10

1,0

 Muži

11-14

1,3

15-50

1,5

51+

1,2

Ženy

11-50

1,1

 50+

1,0

Těhotné ženy

 

1,5

Kojící ženy

 

1,6

 

 

Při velké fyzické námaze a při stresu potřeba vitamínu B1 stoupá. Thiamin se v lidském těle neukládá a jeho zásoba vydrží jen na 4-10 dní. Proto musí být stále přítomen v potravě.

Pití kávy a velkého množství čaje snižuje množství vitamínu B1 v těle.

Role thiaminu v organismu

Thiamin je enzymem thiaminfosfotransferasou, který je přítomen v játrech a mozku, přeměněn na aktivní formu vitamínu B1 , thiamindifosfát.

Thiamidifosfát je koenzym enzymových reakcí, při kterých je přemisťován aktivovaný aldehydový zbytek:

  • Oxidativní dekarboxylace α-ketokyselin

    • dekarboxylace pyruvátu, α-ketoanalogů leucinu, izoleucinu a valinu, α-ketoglutarové kyseliny

  • Transketolázová reakce

Oxidativní dekarboxylace jsou důležité v metabolismu sacharidů a aminokyselin, transketolázová reakce probíhá v pentózovém cyklu, ve kterém jsou syntetizovány redukční ekvivalenty NADPH a deoxyribosa a ribosa k syntéze nukleových kyselin.

Vitamín B1 působí příznivě na nervový systém a proti únavě. Zvýšený příjem se doporučuje při otravách nikotinem, arsenem nebo olovem.

 

Projevy nedostatku

Při nedostatku thiaminu dochází k omezení reakcí, které jsou závislé na thiamindifosfátu a k hromadění substrátů těchto reakcí (pyruvát, pentózy…).

Nedostatek v přijímané potravě se projevuje jako nemoc beri-beri. Nejprve se projevuje periferními myopatiemi, vyčerpaností, ztrátou chuti k jídlu. Později se příznaky stupňují, objevují se deprese, podrážděnost a zmatenost jako důsledek neurologických degenerativních změn, degenerace kardiovaskulárního systému a svalů, otoky. U chronických alkoholiků se nedostatek thiaminu často projeví jako Wernickeova encelopathie.

V našich zeměpisných šířkách je nedostatek vitamínu B1 vzácný. Beri-beri je způsobena dlouhodobou konzumací potravy bohaté na sacharidy ale chudou na thiamin, jako je loupaná rýže, bílá mouka a rafinovaný cukr tvořící hlavní součást stravy.

Předávkování vitamínem B1

Vitamin B1 je rozpustný ve vodě a je vylučován močí. Předávkování je proto téměř vyloučeno, byly zaznamenány jen ojedinělé alergické reakce sensitivních lidí na ústní podání velkého množství tohoto vitamínu.

 

Obsah vitamínu B1 v některých potravinách:

 

potravina

Vitamín B1

(v mcg na 100 g)

droždí pivovarské sušené

10 000 až 17 000

droždí pekařské sušené

3 000

droždí čerstvé

700

vepřové maso

540

skopové maso

360

pšeničná mouka

450

lískové ořechy

450

mléko sušené

330

vlašské ořechy

320

drůbež

200

ovesné vločky

200

květák

140

vejce

100

mléko čerstvé

55

ryby

40

jablka

35

 

 Nahoru

 

22.06.08 00:24
jan1212
Má zimní verze

Má zimní verze

Líbí se vám tyto stránky?

Ano (17661 | 36%)
Ne (15543 | 32%)
KNIHCENTRUM.cz
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one