V této těžké době zdravotnických experimentů, kdy mnozí mají těžké dilema, zda jíst nebo se léčit, dovoluji si nabídnout zdarma alternativu na těchto stránkách. Já zdarma můžu, nejsem vázán Hippokratovou přísahou a lékařskou komorou.

zpět na "vitamíny"

Vitamín B11   (Cholin)

Vitamín B11 (Cholin) patří do skupiny vitaminů rozpustných ve vodě, je velmi důležitá pro lidské tělo. Je nezbytným faktorem pro syntézu nukleových kyselin v buňkách čili má významnou úlohu při obnově buněk a také velký význam pro krvetvorbu. Je důležitý i pro funkci nervového systému. Cholin je zastoupen ve stravě a v těle většinou v relativně velkém množství. Tělo může cholin vytvářet z aminokyseliny methionin za pomoci vitamínu B12 a kyseliny listové. Spotřeba vitamínu B11 je zvýšena v těhotenství. Cholin je rozpustný ve vodě a alkoholu. Do těla se vstřebává ve střevech a vylučován je nejčastěji močí.

 

Používá se profylakticky jako ochrana před hypovitaminózou, neboť k nedostatku vitamínu B11 v těle může dojít i při vysokém příjmu potravou v důsledku nedostatečného vstřebání. Terapeuticky u pacientů s poruchami vstřebávání a také těhotným ženám, které mohou mít relativní nedostatek vitamínu B11 z důvodu nadměrného požadavku plodu. Používá se také u těch pacientů, kteří dlouhodobě užívají léčiva zasahující do přeměny vitamínu B11 - k těm léčivům patří trimethoprim, methotrexat, perorální antikoncepční přípravky, fenytoin. Cholin pomáhá při transportování tuků v organismu a je prevencí před ukládáním tuků v játrech. Pracuje společně s inositolem, dalším vitamínem ze skupiny B, na přeměně tuků a cholesterolu.
V kombinaci s mastnými kyselinami a fosforem vytváří lecitin, který je velmi důležitou součástí nervových buněk.

Cholin je jednou z mála látek, která proniká bariérou mezi krví a mozkem (hemo-encefalická bariéra), která chrání mozek před rozličnými složkami z potravy. Cholin vstupuje přímo do mozkových buněk, kde vytváří chemické látky podporující paměť.

Vitamín B11 (Cholin): je obsažen hlavně v listové zelenině, játrech, rybách a v plodech moře, dále v ledvinách, vejcích, čočce, rýži, ořeších, burských oříšcích, jablcích, červené řepě, banánech, pomerančích, broskvích, otrubách, pivovarských kvasnicích a také v tmavém žitném chlebu,

Nepodávat B11 při přecitlivělosti na tento vitamín, při chudokrevnosti z nedostatku vitamin B12, při útlumu kostní dřeně.

Nežádoucí účinky nebývají časté. U přecitlivělých osob se může vyskytnout svědění, zčervenání kůže, někdy až ke křeči svalstva průdušek. Po velkých dávkách vitamínu B11  může dojít k předrážděnosti, popř. k mírným zažívacím obtížím. Nedostatek vitamínu B11 může způsobovat chudokrevnost. Dlouhodobý nedostatek cholinu může způsobit cirhózu (ztvrdnutí jater) steatozu jater (ztukovatění), vysoký krevní tlak a atherosklerozu (ucpávání a tvrdnutí cév).

Mohou se užívat i jiné léky? Vitamín B11 při současném užívání se sulfonamidy snižuje jejich účinek sulfonamidů a také mírně snižuje resorpci železa. Naopak účinek vitamínu B11 je snížen barbituráty, perorálně užívanými antikoncepčními přípravky a některými léky určenými k léčbě epilepsie. Jeho vstřebávání snižují soli železa.

Dávkování. Vitamín B11 je součástí mnoha multivitaminových směsí, u nichž je profylaktická denní dávka 400 mikrogramů pro dospělé a děti od 12 let, poloviční denní dávka pro děti od 3 do 12 let. Samotná základní účinná látka je vázána na lékařský předpis a pak její perorální terapeutické dávky se pohybují v rozmezí 0,01-0,02 g. Těhotným ženám se profylakticky podává 200-500 mikrogramů vitamínu B11 denně, zejména v zimních měsících a na začátku jara, kdy je málo vitamínu B11 ve stravě.

Vhodné aplikace:

Tukovatění jater- steatóza

Tvrdnutí jater- cirhóza

Záněty jater

Alkoholismus

Tvorba žlučových kamenů

Užívání hepatotoxických léků a drog

Detoxikace jater

Vysoká hladina cholesterolu

Alzheimerova choroba

Aterosklerózy

 

 Upozornění! Zvýšený příjem vitamínu B11 v těhotenství a v období kojení konsultovat s lékařem! Při výskytu nežádoucích účinků nebo jiných neobvyklých reakcí vyhledejte svého ošetřujícího lékaře!

Zdroje:

http://vitaminy.doktorka.cz/cholin/
http://www.stripky.cz/736-vitaminy.html
http://www.novyvek.cz/index.php?sekce=maminka&pg=clanek&id=195
http://www.natuurlijkerwijs.com/english/vitaminen.htm#vitamin_b11


Nahoru


01.02.09 11:33
jan1212
Má zimní verze

Má zimní verze

Líbí se vám tyto stránky?

Ano (17692 | 36%)
Ne (15543 | 32%)
KNIHCENTRUM.cz
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one